Monday, February 18, 2013

Terung Oh Terung


Sejak aku tinggal di Sabah ini macam makanan & masakan yang aku pelajari dari kawan2 & family angkat aku.Salah satu yang aku pelajari dari kawan aku ialah "Sayur Terung Telur Dadar".Mula-mula kawan aku buat aku cuma rasa pelik ade ke resepi mcm ne.Lagipun seumur hidup aku belum pernah cuba lagi makan sayur terung ne.Aku pun cuba rasa,mula-mula tak boleh masuk lagi tp lama2 aku cium bau masakan kawanku itu teringin nak try lagi sekali.Finally!!!!!!!!Aku berjaya juga makan....Sampai ke hari ini itu lah menu yg aku buat amat menyelerakan.Nak tahu mcm mana nan buat meh sini aku bagi resepi cikit ye.


1)Mula-mula tu bakar je Sayur terung tu tapi ingat kena potong sisi sayur tu cikit supaya time bakar tu ada air yang keluar,takut-takut nanti pecah tu terung.huhuhu...Pastikan sayur terung tu betul2 lembut ye baru angkat & cuci

2)Lepas tu pecahkan telur ayam sebiji jgn lupa letak garam & ajinomoto sikit sebagai perasa la katakan.Kemudian letakkan sayur terung yg lepas kena cuci tu kedalam telur tu tadi

3)Panaskan sedikit minyak,kemudian goreng la pastikan goreng tu sampai garing2 taw..tapi jgn la terlampau garing.lepas tu siap!!!!!!!!


P/s : Lupa pulak nak bagitahu untuk cicah dia kena letak kicap manis,chili & cuka (asingkan k) selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment